Tuesday, 18 February 2014

Hinamatsuri - 雛祭り


I've just realised that Hinamatsuri, the girl's day in Japan, is soon. Since I was born in mid-1970's, every year until 2012 my mum displayed Ohinasama (girl doll) and Odairisama (boy doll) in their lounge for me, wishing that I would marry a good man and have a happy life. I got married in 2012 so last year I don't think mum displayed those dolls. This year, mum is not in this world any more, so I don't even know where the dolls are. Probably dad has them somewhere in his house. The good thing is I am married to a good man and having a happy life, so mum's wish is fulfilled. Still, thinking of Hinamatsuri my mum enjoyed every year, I feel quite sad. Also I haven't been able to forgive myself who didn't do anything for mum. Well, anyway we have bigger events this year. Z's 1st birthday in March and his boy's day in May! Make a big cake for him, or go to the pub to drink vodka for him (as he cannot drink just yet...)? I think I'll do both! LOL


Me as a baby and my Hina-doll. 赤ちゃんの時のAnimaとマイ雛人形。


そういえばもうすぐ雛祭りなんだなぁと気がつきました。
1970年代半ばに私が生まれてから2012年までは
毎年、母が私のために雛人形を飾ってくれていました。
良いお婿さんに恵まれて幸せに暮らせますように、って。
で、私は2012年に結婚したので、たしか去年は飾らなかったような気が。
今年はもう母がいませんので、雛人形がどこにあるのかすら私は知りません。
たぶん父の家にしまってあるんじゃないかな。

ひとつ言えるのは、私は良いお婿さんに恵まれて幸せに暮らしているということ。
だから母の願いはかなったので、良かった良かった、と。
それでも今、ああまた雛祭りだなぁと考えると、
毎年楽しんでお雛様飾ってた母の姿を思い出してすごく悲しくなったりします。
いまだに、母に何ひとつできなかった自分がまったく許せないしね。

いや、でもさ。我が家には男子が。
今年はもっと大きなイベントもあるしね。
Z氏の1歳の誕生日が3月、そして5月のお節句。
おっきなケーキ作っちゃおうかなぁ。
それともパブに行って、まだ飲めないZくんに代わってウォッカを飲んでさしあげようか。
・・・・たぶんどっちもやるな(笑)。


He now stands without holding anything for about 10 seconds. 
この人は最近はつかまらずに10秒くらい立てるようになっちまいました。



にほんブログ村 子育てブログ ハーフの子へ
Thanks for your visit!

2 comments:

  1. あんたかわいい!むすことおなじかおですね!:-)You were so cute as a baby! You look like your son!

    ReplyDelete
    Replies
    1. わはは!うん、似てるよね!

      Delete


***How to post a comment***
1.Write your comment.
2.Press 'comment as' and select 'Name/URL',then type your name (and URL if you have).
3.Press 'post'. Please type the word verification as well.

***コメント投稿のしかた***
1.コメントボックス内に記入後、「comment as」をクリックして「Name/URL」を選び、名前を記入(URLもあればどうぞ)。
2.Postを押す。画像認証が現れるので、こちらもタイプしてPostしてください。