Monday, 30 December 2013

Fukushima Trip - いざ福島へ


On the 29th November, 12 hours after leaving the UK, we arrived in Japan! Enjoying the view from the train, travelled to my dad's place. Dad is just totally in love with Z! lol

11月29日、イギリスを発って12時間後にやってきましたぜ日本!
電車からの眺めを楽しみながら、父の家に到着です。
父の孫に対するメロメロっぷりには笑いっぱなしでした。ww


Then a few days later, Z got on Shinkansen for the first time, looking at Mt. Fuji, we travelled Fukushima where my grandma lives. Shinkansen, local train... everything was new to Z, as the last time in Japan Z was only 4 months old and couldn't see much. Now he is 8 months and interested in absolutely everything. 

数日後、今度は富士山を見ながらZにとって初めての新幹線旅行。
私の祖母が住んでる福島2泊3日の旅に向けてゴー。
新幹線に1両編成の超ローカル電車・・・すべてがZにとっては新鮮です。
前回日本に来た時は生後4か月で何も良く見えてなかったけど今回は8ヶ月。
目に入ってくるものすべてに興味津々です。


Mt.Fuji! 富士山!

Quite different from England!
なんだここ、イギリスとだいぶ違うぞ。


And grandma welcome us (especially Z) like this... lol Grandma! You are 100 times crazier about Z than dad is!! 

そして私ら(特にZ)を熱烈歓迎してくれた祖母・・・。
いや、おばあちゃんのメロメロっぷりは、父より100倍も上いってました(笑)!


Love great-grandma! ひいおばあちゃん大好き!

Because she plays with me on all-fours!
だって僕みたいに四つん這いで遊んでくれるんだもん(笑)。


Grandma and auntie took us to a local Onsen-Ryokan in Bobata Onsen area, where we stayed for a night and had a wonderful meal. In the public bath Z turned into an idol of naked grandmas lol. Yaju-san was so scared to get naked infront of people (why? lol), but fortunately there were not so many people in the male bath, so he enjoyed onsen too. It was a lovely time, thanks grandma and auntie:-)

祖母と伯母が地元・福島の母畑温泉にある旅館に連れて行ってくれました。
そこに一泊し、すごく美味しい(さすが日本、な)お料理もいただきました。
大浴場ではZ氏、裸のおばあちゃんがた(!)のアイドルと化していましたとさ。
野獣さんは人前で素っ裸になることに恐れ慄いていましたが(なんででしょーねーw)
運よく人が少ない時間帯に浴場に行ったので、温泉楽しめたようです。
楽しかったーおばあちゃんK姐さんありがとう♪


In the tearoom. 茶室のひと。

Yamagata-beef and sashimi and a lot more. 山形牛とか刺身とかいろいろ。


We visited the local mineral museum attached to the town council. There we learned that Japanese government was making atomic bombs using the local uranium during the second world war. They couldn't make any bombs by time the war ended, but the fact they were trying to make bombs was a secret until very recently. I used to stay at grandma's house every summer for a month when I was in primary school, but I'd never heard such a thing at all. It was great to know the town had such a history. We also saw a radiation meter in the middle of the town. As everyone knows, the radiation problem is not over yet.

それから、町役場に併設された鉱石博物館にも訪れました。
私、初めて第二次世界大戦中に政府がこの町で採れるウランを使って
原爆を作ろうとしていたということを知りました。
結局終戦までに原爆は作れなかったんですが、作ろうとしていたという
事実はつい最近まで秘密だったそうです。
子供の頃毎年夏休みに祖母の家に1か月間泊まりに来てた私ですが
そんなことがあったなんて少しも知りませんでしたよ。
今回、この町の歴史を知れたのもとても良かったです。
あ、ちなみに町では放射線量を計る線量計も見ました。
皆さん知っての通り、放射線問題はまだ終わってないのです。


The station. Where is Z?  駅にて。Zくんを探せw


From Fukushima, we headed to Nikko. I'll write about it in the next post! 2013 was a "different" and "messy" year to me. There were far too many happy things and far too many sad things (today is my mum's birthday and she would be 61 if she was alive). I cannot say "Happy New Year", but hope everyone has a great new year. See you next year.

福島から私・野獣さんそしてZくんが次に向かうは、日光です。
それに関してはまた次の記事にて。

私にとって2013年は「変化」と「乱れ」の年でした。
幸せなことが本当にたくさんあり、そして同じくらい悲しいことがありました。
(ちなみに今日は母の誕生日です。生きてれば61歳でした)

今年は新年のご挨拶は控えさせていただきますが、
皆様が良いお年を迎えられますようお祈りしてます。
ではまた来年。 



2 comments:

  1. おばあちゃんもZくんも、めっちゃ楽しそうw

    外国の方は温泉で下を見られるのが嫌だって聞いたことがあります(^^; でも温泉は好きだと。


    オリンピックが決まる前後に東京の役員だか議員が『東京は福島から何百kmも離れてるので大丈夫です』って言ってたんです。何が大丈夫だふざけるなと思いましたねぇ( ̄ー ̄)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zundaさん
      すごい楽しそうだよねぇおばあちゃん&Z(笑)。ふたりで転がりまわって遊んでました。
      そうそう、野獣さん前にも温泉何度か入ったことあるけどその都度嫌がってる。
      でも他の人がおじいさんばかりならあんまり気にならないというので
      やはりこれは下のほうへの自信の問題なのか・・・(笑)。
      オリンピックも不安ばかりだよねぇ。
      何が大丈夫なんだか。。。
      表面ばかり取り繕って中身のない国にはなってほしくないなぁと思うんだけど。

      Delete


***How to post a comment***
1.Write your comment.
2.Press 'comment as' and select 'Name/URL',then type your name (and URL if you have).
3.Press 'post'. Please type the word verification as well.

***コメント投稿のしかた***
1.コメントボックス内に記入後、「comment as」をクリックして「Name/URL」を選び、名前を記入(URLもあればどうぞ)。
2.Postを押す。画像認証が現れるので、こちらもタイプしてPostしてください。