Tuesday, 28 August 2012

Dim Sum at Home - おうちで飲茶

The other day we were thinking what to cook for dinner. We wanted to have something different. Something different and nice. So, we decided to make our own Dim Sum. You know, Dim Sum is like Chinese Tapas. Lots of small dishes, including steamed dumplings, vegetables, meats etc. We love Dim Sum. So, we decided to make it for ourselves!

First of all we went to the Chinese shop to buy those bamboo steamers. Yeah, we definitely needed them for the authentic Dim Sum! Then we bought a lot of ingredients as well. At that point I knew it would take ages and there would be so many steps to go through to make Dim Sum. Because Dim Sum consists of lots of small dishes, needless to say... We decided to make two different dumplings, stir-fried morning glory, sticky pork belly and steamed vegetables with miso dressing.

先日、晩御飯に何を作ろうかと二人で考えておりました。
何か変わったものが食べたいねぇということになりました。
変わっててしかも美味しいもの。
ということで、自宅で飲茶をすることに決定しました。
飲茶といえばスペインでいうタパスみたいで、たくさんの小さなお料理を
いくつもいくつも食べる、という感じですよね。
蒸した餃子やシュウマイ、野菜、肉類など何でも何でも。
飲茶大好きな私たちですので、この際おうちで飲茶しちゃおう!ということになったんです。

まずは中華食材店で例の竹製の蒸し器を購入。
いえーい。これで本格的な飲茶ができますよ。
で、たくさんいろんな食材も買い込みました。
この時点で私、飲茶の準備にはものすごい時間と
たくさんの手順が待ち構えているとわかってましたですよ。
だって普通にいろんなものをたくさん食べるのが飲茶ですもん。
私たちは、餃子とシュウマイ、空芯菜の炒め物、
豚バラ肉の甘辛照り煮、蒸し野菜の味噌ドレッシング和えを作ることにしました。


This is what we use for Dim Sum! 飲茶にはこれが必要よね!

It DID take ages to cook everything... Probably three hours? Firstly we prepared the pork belly. We needed to cook it with some spices in the pot for almost 2 hours before we can caramelise it with soy sauce and sugar. Secondly  we made Shumai dumplings with pork, shiitake mushrooms and spring onion. Next was prawn and Chinese cabbage Gyoza. We made lots of dumplings and froze the half of them. Then prepared the vegetables in one of the steamers, and all the dumplings went in to two other steamers. Made miso dressing for the veggies. Then morning glory. Stir-fried it with garlic and chillies. Finally took pork out of the pot and cooked it in the sweet soy sauce and sesame seeds until it got sticky. Dumplings and veggies are done in the steamers. Finally, all done! (Oh, and of course some tea as well!)

 はい、予想通り、すんごい時間かかりましたよ(笑)。
たぶん全部で3時間くらいかかったんじゃないかしら。
まず、豚バラ肉をスパイスと一緒に鍋で2時間ほど煮込みます。
その間に豚ひき肉と戻した干しシイタケと小ねぎのシュウマイ作り。
それが終わったら次はエビと白菜のギョーザです。
シュウマイとギョーザはたくさん作って、半分は冷凍しました。
それから野菜を蒸し器に準備して、ギョーザ&シューマイも蒸し器にIN。
野菜につける味噌ドレッシングも作ります。
お次は空芯菜。にんにくと唐辛子でシンプルに炒めました。
そしてついに豚バラが準備完了。
砂糖を加えた醤油とごまをからめて、ねっとりするまで 火を通し続けます。
蒸し器ではギョーザ&シューマイ、野菜が完成!
ついに我らが飲茶、準備完了で~す!
(あ、もちろんお茶淹れるのも忘れてませんよ)

Look at these dishes!! 見よ、この料理の数々を!

We really enjoyed our Dim Sum. They were all very nice and tasted almost authentic (well, none of us are not Chinese, so shouldn't say authentic though)!! Yaju-san murmured "Phew, it took ages didn't it...much easier to eat at a restaurant...!" Yeah, I knew it, but I didn't say anything because it was still very nice to cook something like this at home. Next time, we can try to make even more dishes and invite some people to enjoy Dim Sum with us. ONLY IF THERE WAS "NEXT TIME"...!! lol

苦労した甲斐があって、本当に美味しかった!
全部美味しかったし、本格的な中華、って感じでしたよ~。
(とはいえ我が家の誰も中国人ではないですから本格的とは言えないかもですが;)
でも、野獣さん、ぼそっと言ってました。
「こんなに時間がかかるなんて・・・店で食べたほうが断然簡単だね・・・!」って。
ええ、私もそう思ってたんですけれどね、でも何も言わなかったんですよ。
だってやっぱり、家でこういうものを作れるのって楽しいし、良いことですもんね。
次回は、もっとたくさんいろんなものを作って、
友達をお招きしての飲茶パーティもいいかもしれません。
あ、もしも「次回」があればの話ですけどね!!!(笑)


ブログランキング・にほんブログ村へ

No comments:

Post a Comment


***How to post a comment***
1.Write your comment.
2.Press 'comment as' and select 'Name/URL',then type your name (and URL if you have).
3.Press 'post'. Please type the word verification as well.

***コメント投稿のしかた***
1.コメントボックス内に記入後、「comment as」をクリックして「Name/URL」を選び、名前を記入(URLもあればどうぞ)。
2.Postを押す。画像認証が現れるので、こちらもタイプしてPostしてください。